Nederlands, Young Adult

Als de nacht eindigt – Laura Diane

Als de nacht eindigt van Laura Diane is het eerste boek in een duologie. Het speelt zich af in de toekomst, zo’n 100 jaar later, in de VS. Klimaatverandering heeft wereldwijd voor grote problemen heeft gezorgd, met als uiteindelijke klap op de vuurpijl een enorme zonnevlam die de ozonlaag verwoest heeft, waardoor je overdag niet meer naar buiten kan gaan zonder het risico te lopen dat je verbrand. Lya en haar vriendinnen Gwen en Carli zitten op de middelbare school, hoewel Lya het idee heeft dat ze haar tijd daar een beetje verdoet, omdat de enige twee opties hierna zijn om of in de mijn te werken, of te trouwen, en dat laatste spreekt haar nog wel het minste aan. Haar vader is ook ernstig ziek, en dat vreet enorm aan haar, hij is degene die ze het meest vertrouwd in de wereld en nu sluit hij haar buiten. 

Vanaf het begin zit je helemaal in het verhaal, met name hoe mensen ermee omgaan om ‘s nachts te leven en uit alle macht proberen om het “normaal” te houden, met rituelen zoals speciaal ‘s ochtends de kelder openen met een sleutel, en feesten als de vierde juli die nog steeds gevierd worden al is er van de Verenigde Staten als geheel weinig over. Ik vind het heel goed beschreven hoe het voelt om in zo’n wereld te leven, en de toekomst die Lya heeft beknelde me ook. Haar relatie met haar vader vond ik ontzettend mooi beschreven, ik denk dat ik dat nog het sterkste van het boek vond, hoe hij haar alles leerde en inspireerde, tot de moeilijke relatie die ze nu hebben door zijn ziekte. Heel complex en goed beschreven! 

Als we een eenmaal goed in het verhaal zitten, gaat alles in stroomversnelling, en wordt het heel spannend en vol actie! Er komt ook steeds meer duidelijkheid dat er toch misschien wat meer aan de hand is. Beetje bij beetje wordt de wereld uitgebreid, en dat is toch wel heel tof gedaan! Devan en Walter worden op spectaculaire wijze geïntroduceerd, en waar ik in het begin mijn ogen rolde omdat ze zich allebei stoerder proberen voor te doen dan ze zijn, kreeg vooral Devan een speciaal plaatsje in mijn hart. Ik vond het mooi om te zien hoe Devan en Lya naar elkaar toe groeiden, en al gebeurt dat in een korte tijdsspanne, het is zeker geloofwaardig door alles wat ze meemaken. Ik kan niet wachten om meer over hun te lezen! Gwen en Carli vond ik ook leuke personages, vooral Gwen heeft interessante quote-achtige uitspraken die ik geweldig vind. De bad guy is ook erg interessant, hij doet me een beetje denken aan keizer Nero, dus ik ben benieuwd wat hij nog gaat dwarsbomen haha! 

Het enige wat ik wat minder vond is dat er eigenlijk twee bijna-dood-ervaringen waren om het zo maar te noemen, en ik vond dat daardoor de tweede minder impact had. Ik denk dat het bij mij beter was overgekomen qua spanningsboog als het bij 1 was gebleven. Het einde deed me wel een beetje denken aan een ander heel bekend boek, en is een echte cliffhanger, waar ik geen fan van ben. Van mij had het iets ervoor mogen eindigen zodat het meer een open einde was, maar ik snap dat dit zo gebeurd is want nu wil je natuurlijk verder lezen! Gelukkig zijn dit maar hele kleine minpuntjes, waardoor ik op 4,5 sterren uitkom, ik heb het afgerond naar 5. 

Verder zit dit boek goed in elkaar, de plot twists zijn geweldig en je wilt blijven doorlezen. De personages zijn geweldig en de wereld die wordt neergezet is fantastisch en angstaanjagend. Kortom, dit is een aanrader, en wat mij betreft een echte topper onder de Nederlandstalige YA! 

Rating: 5 out of 5.

1 thought on “Als de nacht eindigt – Laura Diane”

Comments are closed.